01 BLOG

Blog

Ik vind het van groot belang om bij bouwen van OKvlees.nl zoveel mogelijk de mening van potentiële klanten te horen. Dat doe ik via internet (‘crowdsourcing’). Dan krijg je ook verrassende ontwikkelingen! De 1e enquête leerde me dat jullie heel bewust met vlees omgaan; 50% eet minder dan 4x per week vlees, 25% eet 5x per week vlees. En de smaak van vlees is zeer belangrijk. Deze boodschap - vlees is niet vanzelfsprekend en het moet l
ekker zijn - was te duidelijk om te laten liggen. 
Via Twitter had ik contact met Joke Boon, een kookboekenschrijfster die niet kan ruiken en dus niet kan proeven (zie hier meer informatie). Kennismaken in de echte wereld maakte me echt enthousiast. Met een duidelijke visie maakt Joke hele mooie gerechten, met en zonder vlees. Met een vleug(je) eigenzinnigheid, net wat ik wil.
Wat gaan we samen doen? De komende maanden gaat Joke recepten plaatsen op de webwinkel. Gerechten met en zonder vlees, met grotendeels dezelfde ingrediënten. Zo kan OKvlees.nl je ook culinair gaan prikkelen. Lekker, en niet vanzelfsprekend met vlees.

Hieronder Joke's eerste column!

Hartelijke groet,
Peter

Voor veel menSmaakvol201kleinsen is eten emotie. Daarmee bedoel ik niet de groep mensen de gedachteloos een bord eten naar binnen werkt met hun ogen strak op het tv-scherm gericht. Die vermalen voedsel om aan voedingsstoffen te komen.
Ik bedoel mensen zoals u en ik. Die nadenken over hun eten en de afkomst van dat eten. Of het verantwoord is geproduceerd, of het een acceptabel aantal foodmiles heeft afgelegd, of het met respect voor het milieu tot stand is gekomen. Bij het eten van vlees komt daar nog het aspect van dierenwelzijn bij om de hoek kijken. Als eten al emotie is, dan is het eten van vlees dat voor veel mensen zeker. Je eet een dier dat voor jouw consumptie geslacht is. Voor velen van ons is dat de ver van ons bed show. Immers het vlees in de supermarkt is nauwelijks nog te herleiden tot een dier. De afgesneden lapjes, burgers of vinken verpakt in rustgevend groen plastic staan daar ook wel heel ver vanaf.
Sinds mijn kinderjaren ben ik gedurende lange en korte periodes vegetariër geweest.

Het klinkt misschien als een rare vraag. Maar bij productontwikkeling worden ingrediënten toegevoegd. Aan een sukadelapje valt natuurlijk weinig meer te ‘productontwikkelen’. Bij OKvlees.nl is het blijft dat zoals de natuur het gemaakt heeft. Puur. Er zijn echter ook vleessoorten die een kruiding nodig hebben, zoals worsten en hamburgers. Je moet dan als bedrijf wel uitgangspunten formuleren voor de ontwikkeling van deze producten. Uitgangspunt van OKvlees is dat ook het gekruide product zo dicht mogelijk bij de oorsprong blijft en geen overbodige of  kunstmatige toevoegingen heeft.

Natuurlijke ingrediënten, biologische kruiden
Ik werk voor de productontwikkeling samen met een specialist die ik al lange tijd ken, Marc Veltman van www.puurveltman.nl. Marc is begonnen als kok in de betere

Wij ontwikkelen OKvlees.nl samen met jou! Om die reden hebben we onlangs onze eerste  on-line enquête uitgevoerd. Altijd spannend natuurlijk. Hoeveel mensen gaan ‘m invullen? En wat vinden ze? Wat blijkt: maar liefst 174 mensen hebben de enquête  ingevuld. Een geweldig aantal! Nogmaals bedankt hiervoor. Samengevat zijn de resultaten:

Een van de eerste vragen die ik kreeg was waarom ben ik begonnen met OKvlees.nl, en wie ik ben.
Om met het 1e te beginnen, ik ben Peter Kolster heb 1 dochter en woon met mijn vriendin in het mooie Noord-Scharwoude. Ik heb Plantenveredeling gestudeerd in Wageningen, en ben daar ook gepromoveerd. Ik heb gewerkt bij een onderzoeksinstituut in Wageningen, bij levensmiddelenbedrijven als manager productontwikkeling en als laatste was ik directeur bij een bedrijf dat producten voor persoonlijke verzorging maakt.

In 2010 heb ik besloten om het roer om te gooien. Ik was lang genoeg manager in

 EU Organic Logo
© OKvlees.nl | Fotografie: Dutch Food Art | Vragen of suggesties? info@okvlees.nl | Bel 06-21917040