01 BLOG

Blog

 

Er zijn kleine technische 'updates' aan een webwinkel en er zijn de zogenaamde 'upgrades'. Bij een upgrade wordt er heel veel veranderd aan de techniek van een website of webwinkel. Dat is heel veel werk, én er kan veel misgaan. Welnu, we hebben een geslaagde upgrade achter de rug, met wat kleine incidentjes.

Van een deel van de upgrade merkt u niks - maar wij zijn er wel blij mee - omdat het processen op de achtergrond zijn. Maar er zijn ook nieuwe functies ingebouwd waar u zeker wel veel plezier van kunt hebben!  Ze worden hieronder beschreven:

U kent hem wellicht al, de 'hergebruiksticker'. Die kunt u gebruiken om minimaal 2 van die mooie isolatie zakken terug te sturen naar OKvlees.nl. Ze worden na grondige inspectie nogmaals gebruikt voor het verzenden van vlees. Goed voor iedereen!
U kon die hergebruiksticker bij OKvlees.nl kopen voor €4,00. Dat bedrag kreeg u dan retour in de vorm van een kortingscode.
Dit systeem blijkt in de praktijk nogal wat administratie te vergen, zeker omdat een fors aantal van de zakken retour komt. Daarom gaan we vanaf nu de hergebruiksticker gratis meesturen. Als u maar belooft om minimaal 2 zakken - die in goede staat moeten zijn! - te retourneren. En let vooral op de uiterste datum waarvoor het etiket gebruikt moet zijn voor de retourzending. Dat staat op het etiket.
Iedereen die al wel betaald heeft krijgt natuurlijk nog de kortingscode als de zakken ontvangen zijn.

Hollands Wild logoU heeft de afgelopen jaren vast veel gehoord over ganzen. Dat ze vanwege de overlast en schade in natuurgebieden op gecontroleerde wijze bejaagd mogen worden. En dat de ganzen maar mondjesmaat de weg vonden naar de consument en daardoor veelal vernietigd werden. Dat is natuurlijk een verspilling. Die situatie is niet echt veranderd. Nog steeds is er een groot probleem met de afzet van ganzen.
 Ik heb gelukkig een bedrijf gevonden dat ganzen uit de Nederlandse polders op een krachtige wijze op de markt zet, ‘Hollands Wild’. Zie hier hun website. En we verkopen hun producten nu ook. Wat doet Hollands wild? Ze controleren dat de ganzen echt uit de Nederlandse polders komen. En dat ze geschoten zijn door jagers die ze zelf kennen en goed opgeleid zijn.

Maar minstens even belangrijk is dat ze goed nagedacht hebben hoe ze gans ‘in de markt zetten’. Gans als zodanig is nauwelijks meer bekend bij de Nederlandse consument. Lang niet iedereen weet daarom hoe om te gaan met dit stukje vlees. Hollands Wild heeft daarom gekozen om de producten alvast te garen. Ik heb het genoegen gehad om te mogen proeven, en ze hebben iets neergezet dat met recht spectaculair genoemd mag worden. De gekonfijte ganzenbout bijvoorbeeld. Voorgegaard in zijn eigen vet met wat kruiden en zout. Even opwarmen en je hebt iets waar je gezin of gasten heel aangenaam mee verrast. Zeker ook als het foodies zijn. Of de gerookte ganzenborst filet.. Ook zo’n topper.

Toen OKvlees.nl ruim twee jaar geleden begon is zijn eigen kruidenmengsels voor producten als worsten, hamburgers en vinken ontwikkeld. De smaak viel overduidelijk in goede aarde. Er kwamen echter meer en meer vragen over sommige componenten in die mengsels. En vooral over het gebruik van gistextract, een ingrediënt dat de smaak van producten versterkt. Het is niet onomstreden. De smaak versterkende stof in gistextract is glutamaat. Deze stof is verdacht geworden naar aanleiding van negatieve effecten van MSG of ve-tsin in de Chinese keuken. Dat zou het Chinees-restaurant syndroom veroorzaken.

Glutamaat zit ook in producten als oude kaas, tomaten, en parmezaanse kaas. En ook moedermelk is rijk aan glutamaat. Of glutamaat in deze producten en uit gistextract ook negatieve effecten heeft is op zijn minst omstreden. Dus, wat te doen, gezien het toenemend aantal kritische klantvragen over gistextract?

We hebben als OKvlees het beleid om stoffen die geen duidelijke meerwaarde hebben niet te gebruiken in onze producten. Daarom zijn de kruidenmengsels opnieuw ontwikkeld. Het karakter van de producten moest zoveel mogelijk intact blijven, en vanzelfsprekend moesten de producten lekker blijven. Het was wel een inspanning, met veel niet altijd smakelijke testresultaten, maar het is gelukt. Alle kruidenmengsel zijn nu gistextract vrij én lekker!  Alle producten zijn gistextract vrij. De enige toevoeging aan onze producten die zelf geen smaak heeft is vitamine C (ook bekend onder de naam ascorbinezuur of E300). Dit is een antioxidant die de smaak van de producten stabiliseert. Maar vitamine C is toch gezond?


big_Resized.jpgAlle lokale en landelijke media doken er vorig jaar bovenop, tot het Jeugdjournaal, Pownews en Hart van Nederland aan toe. In Nederland is een nieuwe vorm van varkenshouderij ontstaan ; Piggy’s Palace met haar PiPaporc vlees. De grote gele varkensglijbaan ging daarna de hele wereld over.



 

 

hooiberg_Resized.jpg

Het PiPaPorc vlees is nu ruim een jaar op de markt. Meest kenmerkende van het Piggy’s Palace-concept is dat de ongecoupeerde biggen vanaf pakweg 10 kilo lekker buiten lopen op 1 hectare land mét modderpoel en dat ze een hooiberg als huiskamer tot hun beschikking hebben. Het oogt geweldig, die biggen en vleesvarkens die enthousiast rondjes rennen door de wei en genieten van hun glijbaan die uitmond in een modderpoel.



Piggy’s Palace geboren uit Het Nieuwe Veehouden
Het idee voor het eigen vleesconcept is geboren binnen het project Het Nieuwe Veehouden. Hierin werken onder meer LTO, ZLTO, het ministerie van ELI en Wageningen Universiteit samen aan de ontwikkeling van duurzame vormen van veehouderij. Stegink was in 2011 een van de zes varkenshouderij-deelnemers, die allemaal op hun eigen bedrijf met innovatieve ideeën aan de slag gingen.

 EU Organic Logo
© OKvlees.nl | Fotografie: Dutch Food Art | Vragen of suggesties? info@okvlees.nl | Bel 06-21917040