01 BLOG

Blog

Toen OKvlees.nl een paar weken geleden echt van start ging door de deuren van zijn webwinkel te openen, liet ik mijn vriendenkring dit weten via een mailtje. Al snel liep mijn mailbox vol met vragen als: hoe gaat dat dan precies, vlees bestellen via internet en bezorgen via de postbode? En had ik daar al ervaring mee? De teneur was zo’n beetje dat ze aan de hand van mijn ervaringen zelf ook zouden gaan bestellen.
Alvorens tot de bestel-daad over te gaan, at ik samen met mijn gezin eerst de vriezer leeg. Na een sopje was mijn vriezer er helemaal klaar voor om volgeladen te worden met OKvlees.
Ik begon op de site van OKvlees.nl bij bestellen. In overzichtelijke stappen wordt haarfijn uitgelegd hoe het bestellen in zijn werk gaat. Er is telkens keus tussen scharrel of biologisch. Met de prijs blijkt het erg mee te vallen. Beslist niet duurder dan wat de grootgrutter voor zijn scharrel en biologisch vlees rekent. Ook tref ik eindelijk weer eens een stuk fricandeau aan en rosbief.
Wat meteen opvalt is hoe simpel het is om op deze wijze boodschappen te doen, en het vertrouwde gevoel dat ik daarbij meteen krijg. Ik weet dat ik niet voor onaangename verrassing zal komen te staan. Ook zijn de verschillende soorten vlees allemaal in bescheiden porties verpakt. Zo worden bijvoorbeeld de rundervinken en tartaartjes per twee verkocht, en is het gemiddelde gewicht van een stuk rosbief 650 gram. Hier wordt niet geknald met kilo’s.
Eerlijk is ook het bedrag dat je moet betalen; vlees is een natuurproduct en daardoor geeft de webwinkel een gemiddeld gewicht aan met de bijbehorende prijs. Die betaal je. Nadat je besteld hebt, wordt jouw bestelling gescand en kan de prijs afwijken. In het geval dat de waarde van het vlees hoger is heeft de klant voordeel. In het tegenovergestelde geval krijg je een kortingscode met een bonus van 50%, maar ook retournering van het teveel betaalde is mogelijk. Je betaalt dus echt nooit teveel.
Nadat ik van alles heb besteld, mijn besteloog is bijna groter dan mijn lege vriezer…ga ik naar de virtuele kassa. Als ik wil gaan afrekenen ben ik een beetje onduidelijk over mijn betaalwijze. Hierdoor wordt mijn bestelling afgebroken en volg ik de hele procedure nogmaals. Als ik later in mijn mailbox twee keer een bestelbevestiging zie bel ik Peter. Hij is al op de hoogte van mijn dubbele bestelling en stelt mij gerust dat er een is afgebroken en dus geen bestelling is. Ik ben overigens de eerste bij wie het mis gaat, vertelt hij me. En ook dát is eerlijk.
Voor het bezorgen is er ook een keus te maken; via PakjeGemak dan haal je het pakket op bij een TNT-servicepunt (waar er verrassend veel van blijken te zijn) of je laat het thuis bezorgen. Nadeel hierbij is dat je niet weet hoe laat het bezorgd wordt terwijl je bij afhalen de tijd zelf in handen hebt.
De avond voor mijn bezorging komt, krijg ik een mail dat het pakket is verzonden.
De postbode treft mij thuis en zet de goed gevulde doos op tafel. Op de doos een sticker in fluor kleur waarop staat dat de postbode het pakket bij geen gehoor niet mee terug moet nemen maar bij de buren af moet geven. (Bij bezorging de volgende dag is het bevroren karakter niet meer te garanderen.)
En dan kan het uitpakken beginnen. Een soort Sinterklaas gevoel overvalt me. Wat meteen opvalt is hoe kéurig alles verzorgd is. Bovenin de doos tref ik een briefje met daarin de veiligheidsvoorschriften voor de omgang met droogijs (de vaste vorm van kooldioxide) dit is namelijk in het pakket mee verpakt om het vlees diepgevroren te houden. Daar staat onder andere dat je het droogijs niet moet aanraken omdat dit bevriezing kan veroorzaken. Natuurlijk wil ik dat meteen even uitproberen, de rest van de middag voel ik mijn vingertoppen die wit zijn uitgeslagen. Echt, dit is dus waar.
In bubbel plastic en een speciale prachtige zak van bubbelplastic met een zilverkleurige laag zit mijn vlees in diepgevroren toestand, alsof ik het zo uit de vriezer heb gehaald. Ik vind het een wonder. 
Ook de kassabon met het gewicht en de prijs zijn bijgesloten. Het bedrag is hoger dan ik heb betaald, ik heb dus een voordeel. Dat voelt ook al zo fijn. Ik leg het meeste vlees in mijn vriezer, maar ontdooi de spareribs. Dit gaat heel snel en makkelijk in een bak koud water. Even de kraan erover laten stromen en dan een uurtje laten staan, het vlees is langzaam ontdooid.
Dit is winkelen nieuwe stijl. De webshop van OKvlees.nl oogt mede door het boerenbonte ruitje rustiek, de service, de verzorging en het vlees zijn beslist ambachtelijk te noemen. Ik ben diep onder de indruk.
Heb ik dan helemaal geen kritiekpuntjes? Ja, twee hele kleintjes: op de verpakking staat wat er in zit, het gewicht en de houdbaarheidsdatum in te kleine letters; ik heb moeite met ze te lezen.
En ik heb een week van te voren besteld, waardoor ik niet meer precies wist wat ik besteld had, een uitdraai van mijn bestelling was zeker handig om het bestelde even te controleren en om op de vriezer te plakken zodat je precies weet wat je hebt.

 Smakelijke groet

Joke Boon



DONDERDAG 1 SEPTEMBER 2011
 EU Organic Logo
© OKvlees.nl | Fotografie: Dutch Food Art | Vragen of suggesties? info@okvlees.nl | Bel 06-21917040