01 BLOG

Blog

We willen niet helemaal verdwijnen als OKvlees.nl. We gaan het merk OKvlees.nl anders inzetten en dat is om te informeren. Omdat we merken dat er veel onwetendheid is onder de mensen over hoe dat stukje vlees nu op tafel komt. Omdat er veel bedrijven zijn die echt wel anders willen en soms ook doen. Maar die u niet kent. En hoe kunnen we die nu meer met elkaar laten samenwerken. Het was immers de basis van OKvlees.nl: hoe kunnen de producten van de boeren die het goed doen ook bij de consument terecht komen. Onze webshop gaan we ombouwen naar een informatieve pagina, waarbij we jullie zodanig willen informeren en de zin van onzin te scheiden, zodat er een bewuste(re) keuze gemaakt kan worden. Want vertrouw ons: er is veel onzin! 

Om een voorbeeld aan te halen noemen we nog maar eens de verscheidene gezondheidsclaims die aan vlees worden gehangen. Wij hebben hier als OKvlees.nl altijd afstand genomen en niet zomaar. Peter is namelijk als gepromoveerd wetenschapper iemand die niet zomaar iets voor zoete koek aanneemt. Hij wil dan bewijs. En bewijs is geen blog, is ook geen voedingsdeskundige die zegt dat iets zo is. Nee, bewijs is wetenschappelijk onderzoek. En liefst meerdere. Als er iets complex is, dan is het wetenschappelijk onderzoek doorgronden. Wérkelijk doorgronden. En dat gaat veel verder dan de eerste de beste kreet in een onderzoek als conclusie te zien. Hier zullen we in de toekomst ook eens tijd aan wijden om voorbeelden te laten zien.

En natuurlijk zouden we het liefst de dingen/bedrijven die niet goed gaan van de daken schreeuwen, maar zo eenvoudig werkt dat niet. Wat we wél kunnen is in ieder geval focussen op de bedrijven die het wél goed (willen) doen, of in ieder geval duidelijk ánders willen dan hoe het tot nu is geweest. Hoe we dat allemaal precies gaan invullen zijn we zelf ook nog aan het ontdekken…Voel je vooral vrij met ons mee te denken! We willen graag een platform kunnen bieden. En wellicht goed te benoemen: we hebben geen enkel commercieel belang meer bij wat we doen en willen. Dit doen puur vanuit onze persoonlijke passie en in onze eigen vrije tijd.  

Maar zoals gister in onze blog aangegeven is De Woeste Grond in ieder geval een bedrijf die wij wel kunnen aanraden als alternatief voor OKvlees.nl. Waarop is dit advies gebaseerd?

Onlangs zijn wij naar De Woeste Grond gereden om eens hernieuwd kennis te maken met Léon en Eugénie. Nadat hun bedrijf in 2018 volledig is afgebrand, zijn zij inmiddels op een nieuwe locatie weer aan het opbouwen. Ze hebben in een voormalige melkfabriek een ruimte omgetoverd tot vriescellen en verwerkingsruimte voor het vlees. Dat verwerken doen zij zelf. Het pand zelf biedt heel veel potentieel en daar hebben ze hele leuke plannen voor! Omdat we allemaal gepassioneerd zijn over onze visies, waren we dan ook zomaar 3 uur verder.

Wat vinden wij positief aan De Woeste Grond:

Allereerst het feit dat zij zelf het vlees verwerken; ze portioneren zelf, stellen zelf de kruidenmixen samen voor de bewerkte producten zoals de worsten. Zij hebben hiermee zelf in handen waar wij afhankelijk waren van anderen. En ze willen net als wij geen onnodige ingrediënten in het vlees, ofwel: meukvrij zijn. Passie voor hun producten. Passie voor het ambacht. En dat past bij OKvlees.nl.

Een andere gelijkstemmende visie is verder te willen gaan dan biologisch. Biologisch is een goede start, maar is ook zeker niet heilig. Ook zij proberen dit duidelijk te maken aan de consument door te informeren over andere opties, zoals de natuurrunderen. 

Ook hebben ze gedeeltelijk dezelfde boeren als OKvlees.nl, namelijk André Woertink (onze “koeienfluisteraar” en vervoerder), maar ook de kip van de Polderhoen, wild van Hollands Wild en vis uit Den Oever verkopen zij.

Kortom: zij willen, net als OKvlees.nl, losbreken van de bio-industrie en staan hier voor met passie. 

En nog een hele mooie match is dat De Woeste Grond, net als wij dat deden, werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het is enorm voldoend om deze kwetsbare groep een kans te kunnen bieden om erbij te horen. 

Zijn er ook punten die niet matchen met OKvlees.nl?

Ja die zijn er. En dat mag ook; ze zijn immers een ander bedrijf. Een bedrijf hoeft ook niet exact als OKvlees.nl te zijn om hen wél te kunnen aanraden.

Een punt waar we in verschillen is dat wij als OKvlees.nl heel duidelijk afstand doen van alle gezondheidsclaims rond vlees. De Woeste Grond doet dat anders. Hetzelfde geldt dit voor uitspraken als “milieuvriendelijk” (of duurzaam) vlees. Dit bestaat in onze ogen niet en dit gebruiken wij dan ook nooit in het kader van vlees. 

Belangrijk is steeds te beseffen dat dit – onze blog – onze mening is. We stellen niet dat dit de enige waarheid is en iedereen mag hier zijn eigen conclusies uit trekken. En zoals wij altijd zeggen: laat je vooral leiden door a) wat je lekker vindt en b) genieten van vlees waar je achter staat. Dat is wellicht nog wel het meest gezonde wat je kunt doen!

De Woeste Grond heeft om jullie als OKklant welkom te heten een leuk welkomstcadeautje! En wel: 10% korting bij je eerste bestelling onder vermelding van de code: OKklant

OKvlees.nl bestaat al een tijdje niet meer als webwinkel. September 2019 zijn we tamelijk abrupt gestopt. We hebben de vriescellen en het bedrijfspand nu verkocht. Er staat nog één punt open: u uitleggen waarom gestopt zijn. 

Dat gaan we nu doen, in verschillende blogs. Heel open. Kritisch. Eerlijk. Maar besef altijd: het is onze mening. We gaan bewust geen man en paard noemen. Dus geen namen van personen of bedrijven, in negatieve zin. Waarom niet? We hebben geen zin in gezeur. In de toekomst gaan we mogelijk wel cases behandelen aan de hand van opgebouwde dossiers. Daar hebben we wel een sterke motivatie voor. We zijn het gerommel in de vleessector zat.. Maar dat is voor later. Nu eerst maar eens deel 1 van het blog; welk bedrijf raden wij wél aan om voortaan vlees te bestellen en bovenal; waarom zijn we gestopt: de vleessector! 

Het is nu goed om eerst te benadrukken dat het ook heel mooi kan zijn in de vleessector. Dat hebben we vaak ervaren. De slacht kan in alle heftigheid ook respectvol verlopen. Net zoals vangen van de dieren. Een ambachtsman een dier zien uitsnijden. Een boer die het anders wil doen én doet. Dat is hoe het moet zijn, en zo is het ook geweest bij ons. Wij stappen zeker niet bitter uit het vleeswereldje; we kiezen er alleen voor om er geen deel meer van uit te maken. Niet op de manier zoals we met OKvlees.nl georganiseerd waren. 

Euh, hoezo gerommel in de vleessector?

Ok. De eerste reden om te stoppen is genoemd. We waren het zat om in de vleessector te werken. We wilden OKvlees.nl met onze, hoge, standaarden runnen. Want vlees verkopen is een dier verkopen dat hiervoor gedóód is. Er valt veel te zeggen over het doden van dieren voor consumptie. Maar áls je dan een dier doodt, behandel het dan met respect. Als het gedood is: verspil niks. Geen gerommel en gesjoemel. Maar de vleessector is nu eenmaal berucht om de schandalen. We gaan ze hier echt niet opnoemen, want u kent ze vast wel. Maar te vaak hadden we het gevoel ‘waar zijn ze nu mee bézig?!’ maar ook ‘hier horen we niet bij!’ als er wéér een schandaal was. Heel nadrukkelijk willen we hier benadrukken dat echt niet iedereen aan het sjoemelen is in de vleessector. Het zijn echt niet allemaal boeven. Maar, de sector is wel zo dat hufters gedoogd worden. De cultuur is niet zo sterk, niet zo OK, dat er een zelfreinigend vermogen is. Het dier wordt te vaak niet met het nodige respect behandeld; te vaak is het dier verworden tot een ding zonder gevoel, zonder identiteit, zonder gevoelswaarde. 

Het zijn dan toch zeker de grote bedrijven die niet goed met dierwelzijn omgaan? 

We gaan u verrassen. Dat gaan we niet zeggen. Grote bedrijven doen dingen fout. Maar ze staan onder het vergrootglas en de schandalen die naar buiten komen maken dat ze hun leven moeten verbeteren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de industriële slacht goed is. De massaliteit en tempo maakt het kwetsbaar. Het dier wordt zodra het in de veewagen wordt ingeladen een nummer, een ding. We hebben dan een voorkeur voor de kleine slachters die rustig en met respect met de dieren omgaan. Maar ook bij de kleinere spelers worden dingen gedaan die niet kunnen. Ook dáár zijn voorbeelden van geweest in de pers. En ook wij horen - ook nu nog - verhalen over bedrijven die het niet goed doen. 

Kortom, we waren met OKvlees.nl afhankelijk van een sector waar we ons niet thuis in voelden. Waar normen en waarden gelden die te vaak niet de onze zijn. 

Maar jullie hebben wel jaren gewerkt in die sector. Hoe dan?

Te vaak met moeite, frustratie en twijfel. We hebben altijd met slagers gewerkt die als mens echt OK waren. En die we respecteren. Met dierwelzijn is er niet gesjoemeld. Daar konden we op vertrouwen. Maar. Er is een dikke maar. Kleinere bedrijven hebben echt grote moeite om hun bedrijfsprocessen goed te laten draaien. Dat is managerstaal. In gewone mensentaal: er ging veel fout. Als er bijvoorbeeld runderen geslacht werden maakten we een snijlijst. We willen zoveel kg van dat product, die per zoveel gram gesneden moesten worden. Daar ging te vaak te veel in fout. Vlees dat zo slecht gesneden werd dat we het eigenlijk niet konden verkopen. Maar toch deden we dat want verspillen willen we niet. Producten die zoek waren. Etiketten verkeerd. Pakbonnen die niet klopten. Gek werden we ervan. En strontchagrijnig. En nieuwe producten ontwikkelen, dat ging met zoveel moeite, waardoor het in de praktijk nauwelijks gebeurde. En nieuwe producten is wel een noodzaak. In onze keten zat naar onze overtuiging het dierwelzijn wel goed. Maar het kost te veel moeite om de producten goed in de vriescellen te krijgen. Er ging te veel fout en het werd niet beter. Ook niet onbelangrijk: de fouten kostten ons bakken met geld. 

Maar was er dan geen mogelijkheid om wel door te gaan? Jullie geloven immers wel in het concept OKvlees.nl

O ja, die mogelijkheid was er. We zijn er ook van overtuigd dat hoe wij werkten echt een heel groot potentieel heeft. Op een nette, verantwoorde manier met vlees om gaan, waar je achter élke stap in de keten kunt staan. Van boer tot en met de levering van het vlees bij u aan de deur. Maar daarvoor hadden we een volgende stap moeten nemen: ook de slacht en het verwerken in eigen hand nemen. Dus een eigen slagerij kopen. En die dan gaan runnen met ONZE visie. Compromisloos. Alleen dan hadden we nog kunnen garanderen dat alles naar onze eisen was. We geloven dat daar kansen liggen. Omdat wij bewezen hebben om als niet-slagers toch een succesvol vleesbedrijf te kunnen hebben. En echte innovaties in een sector komen nu eenmaal vaak van buiten. We hebben ervaren dat alle slagers, ook de goede, toch heel erg vanuit ‘hoe het is’ denken. En dingen accepteren omdat het ‘nu eenmaal zo gaat’. 

We hadden de mogelijkheid om met externe financiering de stap naar eigen slacht en verwerking te maken. Maar dat hebben we toch niet gedaan. Omdat in die mate externe financiering iets heel anders van ons zou vragen en het bedrijf minder ons bedrijf maakt. En dat verandert het spel wel heel erg.

Tot nu toe hebben jullie niemand kunnen aanraden als waardig vervanger van OKvlees.nl. Nu wel?

Ja nu wel. We hebben de afgelopen maanden even afstand genomen. En hebben veel gepraat en nagedacht. Er zijn bedrijven die we nadrukkelijk nooit zullen adviseren. En die we niet kunnen en zullen noemen…  

Maar we willen nu heel nadrukkelijk ‘De Woeste Grond’ wél adviseren. Die kenden we al, maar die hadden de ramp dat hun bedrijf afbrandde. Ze zijn gelukkig weer aan het opkrabbelen op hun nieuwe locatie. Dat toont hun passie en kracht! We hebben met Léon en Eugénie, de eigenaren van De Woeste Grond, gepraat en waren onder de indruk van hun visie en passie. Zij verwerken het vlees zelf, en hebben dus meer controle dan wij ooit hadden. Dát is al een plus. Maar bovenal: ze zijn ook compromisloos in hun verhaal. Een verhaal dat niet helemaal identiek is aan ons verhaal maar wel vergelijkbaar. Ze geloven daarin en verkopen dat. Dus: wij verklaren vanaf nu De Woeste Grond als een OKbedrijf! 

En daarmee komen we op een volgende belangrijke speler in het geheel en dat is namelijk gewoon u: de consument. En de consument bepaalt veel en kan daarmee veranderingen aanzwengelen of juist tegenhouden. Bewust of onbewust, gewild of ongewild. Ook wij zijn naast OKvlees.nl gewoon een consument die ook in de winkels geprikkeld wordt tot aankopen en dat is, hoe bewuster je wordt, soms ook best complex. Een interessant onderwerp om in een volgende blog aandacht aan te besteden!

 

Ik heb besloten te stoppen met OKvlees.nl. We verkopen de voorraad nog en vanaf eind september leveren wij (Peter & Lies) niet meer…Maar misschien zet iemand anders het voort.

Dit is de kale, koude boodschap. Maar er zit natuurlijk heel veel achter. Ook emotie, want het is niet eenvoudig... Voor nu vertel ik het verhaal op hoofdlijnen. Later komen er meer blogs over het hoe en waarom.

Ik kan u zeggen dat het een zwaar besluit is te stoppen met je geesteskindje. Het is dan ook zeker niet van de ene op de andere dag genomen, verre van. De hoofdreden is dat ik merkte dat ik uitdaging ging missen. OKvlees.nl staat als een huis. Alles draait. Natuurlijk af en toe een spannend moment, maar het is een solide bedrijf geworden. En ik heb persoonlijk wel uitdagingen nodig. Mijn CV zit vol vreemde wendingen die alleen ik logisch vind. En daarom heb ik besloten om weer het bedrijfsleven in te gaan. Naar een baan met mooie uitdagingen die mij prikkelen. 

Ik stond niet lang geleden op een kruispunt met OKvlees.nl. U weet wellicht dat ik het opgestart ben als mantelzorger. Al een tijdje hoef ik geen mantelzorger meer te zijn (om positieve redenen), en de vraag was toen of ik door wilde gaan en OKvlees.nl van ZZP-bedrijfje naar groot bedrijf wilde laten groeien. Dat potentieel is er. Dat weten wij, dat weten externe financierders. Maar, die uitdaging wil ik niet oppakken. Dat heeft – en daar wijden we misschien ook nog wel een blog aan – ook te maken met hoe ik tegen de vleessector aankijk. Het is een verre van simpele sector… 

Ik zei al, het is niet eenvoudig te stoppen met OKvlees.nl. Het moeten loslaten van u, de klanten, doet pijn. Ik heb gemerkt dat we voor velen meer dan zomaar een slager zijn. We hebben zoveel mooie gesprekken gehad. De pijn zit ook bij het loslaten van mijn bedrijf, mijn geesteskindje. Maar de nieuwe uitdaging prikkelt en dus zijn knopen doorgehakt.

Wat gebeurt er met OKvlees.nl? Waar moet u na september terecht? Natuurlijk is het een optie om OKvlees.nl te verkopen, en er lopen gesprekken. Maar wij stellen hoge eisen, die verkoop van OKvlees.nl niet eenvoudig maken. Kort gezegd: een nieuwe eigenaar móet OKvlees.nl waardig zijn. U als klant móet in goede handen zijn. En de vleessector is en blijft een sector met schandalen. En nu ik de vleessector van binnenuit ken, verbazen deze me ook niet meer. Het gaat van verregaande onhandigheid tot aan keiharde fraude. Schandalen die in mijn hoofd ook zeker een rol hebben gespeeld bij het besluit om te stoppen. We gaan OKvlees.nl dus enkel verkopen aan een bedrijf die daar uit volle overtuiging mee om kan gaan. Uiteraard hoort u dit zo snel mogelijk.

Maar voor nu: VUL UW VRIEZER met OKvlees! Dat doen wij ook. Dit kan in ieder geval tot eind september, maar OP=OP. 

We snappen het als u met ons wilt bellen… Maar het werk - en het vele regelwerk - gaat nog door. Dus reacties bij voorkeur per email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Rest ons vooral te zeggen: bedankt! 

 

Groet Peter & Lies

Wij verkopen forellen en gerookte forelfilet van viskwekerij Het Smallert. Een hele mooie kwekerij in het Gelderse Emst. Viskwekerijen hebben niet altijd een goede naam. Ook wij delen filmpjes van echt gruwelijke kwekerijen in het buitenland. Maar het Smallert is zo OK! 


De foto’s spreken bijna voor zich.

smallert een

smallert twee

 

smallert drie

 

https://youtu.be/aowIgoalLpk

 

 

Niks geen volgeladen basins. De forel heeft ruimte. Ze krijgen vers water, tien kubieke meter (!) per uur per basin. Water dat uit de grond opwelt en bijna per fles verkocht kan worden. Helemaal OKvis dus. Waar wij blij van worden!

 

 

Deze vraag krijgen we regelmatig, en die gaan we hier beantwoorden. Maar eerst maar eens uitleg wat biologisch nu eigenlijk is. Dan weten we tenminste waar we over praten. 

Landbouw en landbouwproducten mogen alleen biologisch genoemd worden als ze voldoen aan de eisen die in Europese wetgeving zijn vastgelegd. Dit is heel belangrijk. Een boer - of slager - mag dus niet zo maar zeggen dat iets biologisch is. Er is een eenduidige set spelregels waar je gewoon aan moet voldoen. 

De regels hebben betrekking op duurzaamheid. Het gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen is bijvoorbeeld strak gereguleerd. Dierwelzijn is ook een wezenlijk onderdeel van de wetgeving. Hier kunt u er meer over lezen. Zo is het aantal dagen dat de dieren buiten moeten kunnen zijn strak omschreven.

De naleving van wetten moet gecontroleerd worden, zeker ook als er grote bedragen in het geding zijn. En het loont heel erg om te frauderen met biologisch vlees omdat het nu eenmaal flink veel duurder is dan regulier vlees. Voor de controle zijn er onafhankelijke instanties. In Nederland is dat Skal. Deze organisatie voert audits uit. Die controles zijn grondig! Bij OKvlees.nl bijvoorbeeld wordt dan van een willekeurige klant bestelling gekozen. Wij moeten dan laten zien dat alle stappen keurig aan de regels voldoen, het vlees ook echt biologisch is en dat alle partners die betrokken zijn bij dat product óók biologisch gecertificeerd zijn. Als we niet kunnen laten zien dat een biologisch kipfilet echt van de biologische Polderhoen komt dan is er een groot probleem. 

De vraag, hoe weet u nu of iets echt biologisch is? DEU Organic Logo Colour 54x36mm kopieat kunt u op  verschillende manieren zien. Op het product moet het Europese groene EKO logo staan (voorbeeld). Bij de productnaam moet de toevoeging EKO of Biologisch staan. Verder moet de code van de controlerende instantie Skal (NL-BIO 001) op de verpakking staan. Als dit er niet opstaat dan is het geen bio. Zo simpel is het. 

U kunt nog verder gaan. Ook op de site van de webwinkel moet het EKO logo staan. Een bedrijf dat biologisch gecertificeerd is wordt genoemd op de site van Skal. Daar kunt u het certificaat vinden . Vind u het bedrijf niet, dan is het mogelijk foute boel. U kunt dan ook overwegen om het bij Skal te melden. (wij doen dat wél). 

Er zijn bedrijven die wel gratis willen meeliften op het succes van biologisch. En termen gebruiken als ‘net zo goed als biologisch’ of ‘beter dan biologisch’. Dat kan natuurlijk waar zijn. Maar onderbouw dat dan wél. En zeg er ook wel bij dat er geen onafhankelijke controle is. Laatst kwam ik tegen dat dieren uit de natuur per definitie biologisch zijn. Dat is onzin of een wat flauw woordgrapje. Levende wezens zijn nu eenmaal biologisch. Maar niet alles wat leeft voldoet aan de eisen die bij het keurmerk biologisch horen. Daarom is wild ‘gewoon’ wild. En vlees gecertificeerd volgens de Europese regels biologisch vlees. 

 EU Organic Logo
© OKvlees.nl | Fotografie: Dutch Food Art | Vragen of suggesties? info@okvlees.nl | Bel 06-21917040